Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego

PSSTM w gdańskim Budżecie Obywatelskim 2022

W poniedziałek 4 października rozpoczyna się głosowanie na pomysły mieszkańców zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego 2022. Do głosowania dopuszczono ostatecznie 387 projektów, które będą mogły zostać zrealizowane na terenie Gdańska. Po raz drugi w ramach głosowania mamy do czynienia z Zielonym Budżetem Obywatelskim, czyli wydzieloną sumą przeznaczoną na projekty poprawiające jakość gdańskiej roślinności. Wśród projektów zakwalifikowanych zostało 5 projektów złożonych przez członków PSSTM.

Głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego odbędzie się pomiędzy 4 a 18 października tego roku. Oddać głos będzie można za pośrednictwem strony internetowej www.gdansk.pl, a wyniki poznamy kilka dni po zakończeniu głosowania. Swoje głosy mogą oddać wszyscy mieszkańcy Miasta Gdańska.

Zielone torowiska tramwajowe – 4 projekty roślinnych dywanów

Łącznie 4 projekty o tożsamej tematyce mają na celu utworzenie zielonych torowisk na wybranych odcinkach tras tramwajowych w kilku rejonach miasta, poprzez zazielenienie istniejących torów.

Zielone torowiska tramwajowe dodają wiele estetyki pośród betonowej, miejskiej zabudowy, przybliżając naturę do zatłoczonych miejsc wśród ulicznego zgiełku. Coraz głośniej mówi się o najczęściej wymienianych argumentach za „sadzeniem” zielonych torowisk, którymi są:

  • redukcja drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów;
  • jak każdy teren zielony pochłanianie miejskich zanieczyszczeń i spalin samochodowych;
  • zatrzymywanie wody i redukcja lokalnych podtopień;
  • tworzenie swoistego mikroklimatu i obniżanie temperatury otoczenia w upalne dni.

Do głosowania mieszkańców zakwalifikowały się 4 lokalizacje tworzenia zielonych torowisk, w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego:

  • Projekt ogólnomiejski nr 14 – al. Zwycięstwa (od przejazdu drogowo-torowego nieopodal ul. Piramowicza do skrzyżowania z al. Hallera przy Operze Bałtyckiej), przewidziana roślinność rozchodnikowa,
  • Projekt dzielnicy Brzeźno nr 1 – ul. Mazurska (od ul. Południowej za budynek Poczty), przewidziana roślinność trawiasta,
  • Projekt dzielnicy Nowy Port nr 1 – ul. Marynarki Polskiej (od ul. Przyjaciół do ul. Wolności), przewidziana roślinność trawiasta lub rozchodnikowa,
  • Projekt dzielnicy Siedlce nr 1 – ul. Kartuska (od przyst. „Ciasna” do przejścia dla pieszych w kierunku przyst. „Zakopiańska”), przewidziana roślinność trawiasta lub rozchodnikowa.
Projekt ogólnomiejski nr 14.
Projekt dzielnicowy nr 1 w Brzeźnie.
Projekt dzielnicowy nr 1 w Nowym Porcie.
Projekt dzielnicowy nr 1 na Siedlach

Ekologiczne wiaty na przystanku autobusowym „Jaśkowa Dolina”

Przykłady ze świata pokazują, że bycie „eko” może być przyjemne i wygodne. Samowystarczalne wiaty przystankowe mogą być szansą na nową jakość wizerunkową komunikacji miejskiej.  Właśnie taki może być przystanek autobusowy przy wrzeszczańskim Manhattanie.

Projekt nr 3 w dzielnicy Wrzeszcz Górny zakłada zastąpienie istniejących dwóch wiat na przystanku autobusowym „Jaśkowa Dolina 05” przez dwa nowe, ekologiczne, samowystarczalne i wielofunkcyjne zadaszenia. Panele solarne, zamontowane na dachu wiaty, zapewniałyby oświetlenie w porze wieczornej oraz zasilanie rozkładów jazdy autobusów, wyświetlanych na elektronicznym papierze w czasie rzeczywistym. Ścianki obrośnięte roślinnością nadałyby temu miejscu nowy urok i kontakt z zielenią pośród ulicznego zgiełku. Oczekiwanie na autobus umiliłyby ładowarki USB zamontowane przy ławce, umożliwiające podładowanie telefonu pasażera. Całość dopełniłyby kosze na śmieci z możliwością segregacji odpadów. Obecne wiaty z przystanku mogłyby zostać wykorzystane w innej części Miasta.

Wizualizacja zielonego przystanku.
Przykładowa realizacja przystanku we Włocławku.
Przykładowa realizacja przystanku solarnego w Gdyni.