Zajezdnie tramwajowe na Pomorzu | artykuł
Obecnie w Gdańsku działają dwie zajezdnie tramwajowe: Wrzeszcz (na Strzyży) oraz Nowy Port. Część osób pamięta jeszcze tramwaje nocujące w zajezdni Łąkowa (w Śródmieściu). Jednakże w historii gdańskich tramwajów zajezdni było znacznie więcej.
Pierwsza zajezdnia tramwajowa mieściła się… W mieście Oliwa. Zajezdnia ta znajduje się przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej, Pomorskiej i Opackiej. Niestety jest w katastrofalnym stanie. Jednakże konkurencja ze strony kolei spowodowała, że linię pomiędzy Wrzeszczem a Oliwą zawieszono, stąd trzeba było zbudować nową zajezdnię.
Druga zajezdnia powstała na Wrzeszczu przy ulicy Partyzantów. Była to pierwsza zajezdnia w ówczesnych granicach Gdańska. Kolejnymi zajezdniami zbudowanymi jeszcze dla tramwajów konnych były: Łąkowa, oraz tymczasowe Siedlce i Orunia. Obiekty te oprócz zajezdni Łąkowa już nie istnieją.
W 1899 Nowym Porcie powstała zajezdnia, która istnieje do tej pory. Co ciekawe zajezdnia ta nie należała do AEG a została założona przez konkurencyjną firmę. Kolejna zajezdnia powstała dopiero w 1935 i była to zajezdnia Wrzeszcz. W tym samym czasie zajezdnia na Partyzantów została przekształcona w zajezdnię autobusową.Gdańsk był obsługiwany przez trzy zajezdnie aż do 1999, kiedy to zlikwidowano zajezdnię Łąkowa. Od tego czasu funkcjonują dwie zajezdnie Wrzeszcz i Nowy Port. Oprócz Gdańska na terenie obecnego województwa pomorskiego znajdowała się jeszcze sieć tramwajowa w Słupsku działająca w latach 1910 – 1959. Słupskie tramwaje korzystały przez cały czas z jednej zajezdni przy ulicy Kopernika.
autor: Adam Mehring (członek PSSTM)