Zmiany przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku
Brama Wyżynna to miejsce bardzo ważne dla pasażerów korzystających z transportu publicznego w Gdańsku. Szczególną uwagę zwraca jednak przystanek autobusowy dla pojazdów jadących w szeroko pojętym kierunku południowym czyli linie komunikacji miejskiej do Pruszcza, Oruni czy Wyspy Sobieszewskiej oraz wiele autobusów komunikacji podmiejskiej/ regionalnej organizowanych przez inne podmioty lub prywatnych przewoźników udających się w bliższe lub dalsze miejsca naszego województwa. Niestety, ze względu na infrastrukturę (zatoka ma ponad 70 metrów długości) i brak uporządkowanego, wyznaczonego miejsca zatrzymywania się autobusów danej linii, powoduje wśród oczekujących pasażerów atmosferę niepewności i chaosu gdyż nie wiadomo w którym miejscu zatrzyma się dany pojazd. Problem ten szczególnie dotyczy osób z ograniczoną mobilnością, z niepełnosprawnością czy osób z wózkiem dziecięcym, które nie są w stanie w krótkim czasie pokonać pieszo kilkudziesięciu metrów wzdłuż przystanku aby wsiąść do właściwego autobusu. Co więcej, zważywszy na bardzo dużą częstotliwość pojazdów, wielokrotnie doprowadza to do oczekiwania przez autobusy zamierzające wjechać w zatokę i blokownia przez nich pasa ruchu (prawy pas ul. Wały Jagiellońskie). Dodatkowym i chyba największym problemem generującym opóźnienia wśród autobusów komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM w Gdańsku jest fakt iż w autobusach komunikacji regionalnej odbywa się sprzedaż biletów przez prowadzącego pojazd co znacząco wydłuża czas postoju takiego autobusu w zatoce. Nasze stowarzyszenie od kilku miesięcy pracuje nad koncepcją zmian w organizacji dot. obsługi przystanku autobusowego Brama Wyżynna. W związku z powyższym złożyliśmy pismo do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z propozycjami zmian w tym rejonie tak aby poprawić sytuacje pasażerów w tym niewątpliwie jednym z najistotniejszych miejsc dla transportu publicznego. Czekamy na odpowiedź ZTM-u i liczymy, że urzędnikom uda się wypracować dobre rozwiązania.