Znika sygnalizacja świetlna na Siedlcach!

Wysłane przez nas propozycje, dotyczące zmian w funkcjonowaniu transportu miejskiego, po otwarciu linii na Piecki – Migowo, przynoszą pierwsze efekty.

mapa pobrana z serwisu trojmiasto.pl

mapa pobrana z serwisu trojmiasto.pl

Wraz z początkiem listopada, zlikwidowane zostały trzy sygnalizacje dla tramwajów, które naszym zdaniem nie poprawiały bezpieczeństwa, a wyłącznie blokowały tramwaje. Wszystkie zlokalizowane były w obrębie przystanków tramwajowych i osłaniały przejścia dla pieszych. Program sygnalizacji działał na zasadzie detekcji pieszego, realizowanej przez przyciski na masztach sygnalizatorów. W przypadku naciśnięcia przez pieszego przycisku na słupku, program sygnalizacji podawał fazę dla pieszych, jednocześnie zamykając możliwość wjazdu na przejście samochodów i tramwajów. W przypadku pieszych przechodzących przez jezdnię, obserwowaliśmy że większość chętnych naciska przycisk i oczekuje na sygnał zielony. Ruch samochodowy na ulicy Kartuskiej, przez większą część dnia jest na tyle intensywny, że piesi zwykle respektują sygnały świetlne. W przypadku przejścia przez tory tramwajowe, sytuacja była zdecydowanie inna. W przypadku wyświetlenia sygnału czerwonego, niewielki odsetek pieszych oczekiwał na możliwość przejścia przez tory, większość patrzyła po prostu czy nie nadjeżdża tramwaj i przechodziła. W takim przypadku, ściągnięcie sygnalizatorów, ignorowanych przez większość mieszkańców, jest krokiem ku poprawie bezpieczeństwa na przejazdach tramwajowych, oraz umożliwia skrócenie czasu jazdy tramwajów.

Niestety, pozostały jeszcze trzy miejsca, które nie zostały objęte proponowaną przez nas zmianą. W dwóch przypadkach (Kościelna i Ciasna) nie ma możliwości prostego zdjęcia sygnalizatorów ze słupków, gdyż wydzielono lewoskręty z ulicy Kartuskiej, z sygnalizatorem kierunkowym. Z uwagi na niewielkie natężenie ruchu na zjazdach w ulice Kościelną i Ciasną, sugerujemy wprowadzenie wykrywania tramwajów (obecnie wykrywane są samochody oczekujące na lewoskręcie lub wyjeździe z uliczki). Odpowiednio wczesne wykrycie tramwaju, umożliwiłoby taką modyfikację cyklu, aby przepuścić pojazdy komunikacji miejskiej bez strat czasu.

Na skrzyżowaniu z ulicą Jasną, pozostawiono sygnalizację dla tramwajów bez wydzielonych lewoskrętów i sygnalizacji na ulicy Jasnej. Uważamy, że również w tym miejscu należy zdjąć sygnalizatory ze słupków. Jeżeli jednak uznano by, że azyl dla pieszych (wysepka pomiędzy torem tramwajowym a jezdnią) jest za wąski, należy przebudować go do szerokości 2 metrów, zmieniając geometrię ulicy Kartuskiej.

Oprócz zmian w sygnalizacji świetlnej dla tramwajów, pochylono się również nad wygodą i bezpieczeństwem pasażerów korzystających z połączeń autobusowych. Zmieniona została trasa autobusu 174, tak aby umożliwić łatwiejszy dojazd pasażerów do szpitali i Urzędu Miejskiego, oraz przywrócono kursowanie autobusu 167 do Śródmieścia.

Rozpoczęliśmy cykliczne, comiesięczne spotkania z Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku, w celu omawiania najbardziej palących problemów transportowych miasta. Będziemy starali się walczyć o jak najlepszą jakość transportu zbiorowego w Trójmieście. Dlatego potrzebujemy również Twojej opinii, na temat szeroko pojętego transportu w mieście. Jeżeli coś Cię gryzie, uważasz że można coś zmienić niewielkim kosztem, napisz do nas:

na nasz adres e-mailowy: zarzad@psstm.org.pl

poprzez Facebooka: https://www.facebook.com/PSSTM